onsdag 10. april 2013

Ny runde på diett

Jeg har ikke vært aktiv på denne bloggen og det beklager jeg. Ble vel litt banalt å skrive hver dag om hva jeg har spist.

Jeg har god, positiv erfaring fra denne dietten. Jeg har lært mye. Til sammen gikk jeg ned 9 kg før påske. Så kom påsken og jeg lot bevisst slanking være slanking, og spiste det jeg hadde lyst på, men modererte fortsatt mengden. Jeg spiste både fett og karbohydrater i form av snop, brød og middager. Jeg gikk opp ca. 1 kg.

Etter de første 17 dagene på diett, skulle jeg over på fase 2 som er en mer moderat ny 17-dagers periode. Der skulle man annen hver dag innføre noe karbohydrater i form av litt ris, potet, bønner etc. og man kunne disse dagene spise et større spekter proteiner. Etter hvert ble det for kjedelig kost, og jeg fikk stort behov for å spise mer vanlig mat, slik som saus, blandede produkter som fiskemat o.l. Jeg tok derfor i bruk XL-S Medical tabletter, både karboblokker og fettforbrenner. Dette har vært effektivt. Jeg har også begynt å trene mer, jeg forsøker å trene 3 ganger i uken på steppemaskin og stiller den på 3 km, etterpå gjør jeg styrkeøvelser for mage og armer.

Nå har jeg lyst å gå raskt ned i vekt igjen, og startet derfor ny 17 dagers periode i overgår. Merker allerede at vekten går rett vei. Mye væsketap i starten.

Jeg har sikkert hørt det en mengde ganger i media, men jeg måtte faktisk erfare det selv for å forstå hvor viktig det er for vektreduksjonen å kombinere diett med trening. Den ene uten den andre kan være helt ineffektivt, i alle fall for meg. I tillegg har jeg oppdaget at dersom jeg synder med å drikke nok vann, så stagnerer vekten igjen. Jeg får større og større forståelse for at fysiologien i leveren har enormt mye å si for vektreduksjon. Den trenger pause fra karbohydratforbrenning og giftstoffer (tobakk, alkohol etc.), for å kunne forbrenne fett. Den trenger også rikelig med væske for å transportere dette ut av kroppen. Det har overrasket meg hvor viktig del dette har vært i vektreduksjonen.

Nå begynner jeg å få en realistisk drøm om å nå vektmålet mitt. Har fortsatt omtrent 15-16 kg igjen. Da ønsker jeg å oppsøke lege og undersøke om jeg kan få dekket en mageplastikk, evt. kanskje også en korrigering av brystene. Dette gir meg mye motivasjon.

Håper noen leser dette og finner inspirasjon for å starte ett nytt og bedre liv! Det fine er at når man begynner å skjønne gangen i det, trenger man ikke å unnvære enkelte matsorter, men man må være villig til å betale prisen. Det man spiser for mye her, må spares inn der, og ofte da også i form av å trene ekstra mye. Til slutt finner man balanse i hvordan man holder vekten - som jo er mye enklere enn å gå ned i vekt. Ved vektreduksjon må man være streng og pågående, og jobbe mye med seg selv og motivasjon. Så blir det opp til hver enkelt å finne sitt tempo og hva som er greit å leve med. Selv synes jeg det er fint med perioder med streng diett og trening, nå mine delmål, og ta pause fra jaget der jeg spiser normalt og passer på å holde vekten. Påsken ble nok ikke helt slik - men etter hvert som jeg når målene mine har jeg en plan om å gå på diett FØR høytider, og dermed være i forkant med evt. vektoppgang. Det passer meg bedre å ta jobben først, og belønning etterpå. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar