tirsdag 5. februar 2013

Dag 2 på diett

Hallo!


Har aldri blogget før, så bær over med min manglende kunnskap over dette fenomenet. Men jeg har så lyst å dele med verden det jeg går igjennom nå, fordi jeg har så stor tro på det, samtidig synes jeg det er for tidlig å gå ut med store ord om at jeg har begynt en slankekur - fallhøyden er stor.

Jeg er en kvinne på litt over 30 med 4 barn. Å finne tid til trening er vanskelig, om ikke umulig noen ganger. Men jeg er så lei av vekten. SÅ LEI! For å komme til min idealvekt må jeg ned 26 kg. Det er en lang vei å gå. Men jeg orker ikke å bære disse mer, jeg vil ned i vekt, fort! Derfor er denne kuren så tiltalende for meg. Jeg har så stor tro på den. Jeg vet jeg kan klare det. JEG ER MOTIVERT!

Der for har jeg lyst å blogge litt anonymt - i alle fall i starten - så får vi se hva det blir til slutt.

Reserach
Jeg har altså startet 17 dagers dietten. Denne er ikke spesielt kjent i Norge. Min litt pinlige avhengighet for dr. Phil har fått meg til å ønske å forsøke denne dietten. Dr. Phil har hatt show med ulike slankekurer, men det har slått meg at når folk har virkelige problemer og han addresserer dem med det, så er det 17 dagers dietten han ønsker å hjelpe dem til å følge. Det virker oppriktig oppi alt det kommersielle.

Men å finne ut om denne er ikke spesielt enkelt. Besøkte hjemmesiden til 17 dagers dietten: www.the17daydiet.com. Ble ikke noe klokere av det, der ønsker de å selge bøkene sine men sender ikke til Norge. Har forsøkt å google dietten, men finner ikke så mye informasjon om den her i Norge. Løsningen ble www.bokkilden.no som faktisk har denne boken, og sender med fri frakt. Boka heter "The 17 day diett" og er skrevet av Dr. Mike Moreno. På bokkilden koster den 129,- og kommer i pocketutgave. I tillegg fikk jeg 100,- i gave fra bokkilden når jeg meldte meg inn, så summen ble faktsik 29,- inkl. frakt! Et fantastisk godt kjøp må jeg si.

17 dagers dietten

Kort fortalt består 17 dagers dietten av 4 faser eller sykluser, som hver består av 17 dager. Jeg har lyst å skrive om syklus 1, der jeg befinner meg nå. Den kalles "Accelerate" eller "akselerere" som det vil kalles på norsk. Den dreier seg om å gi kroppen en kick-start og begynne å forbrenne masse fett. Men først vil jeg si noen ord om teorien i dietten og hva man kan forvente av resultater.

Allerede etter 12 timer er kroppen klar til å virkelig begynne å forbrenne fett. Dette kommer av at du har dramatisk redusert sukkerinntaket. Når du har høyt sukkerinntak, er kroppen så opptatt av å prossessere sukkeret, at den får ikke tid til å forbrenne fett - så det blir værende.

Etter 24 timer har du gått ned 450 - 900 g fordi kroppen er begynt å skylle ut overflødig væske og giftstoffer. Dr. Mike poengterer at man ikke må henge seg opp i om man går vekt i væske den første tiden - det er også vekt! Rent kosmetisk er det synlig vekt man mister, og helsemessig har det svært gunstig effekt på belastning på hjerte. Han poengterer også at når man binder væske kan dette også kamuflere vekreduksjon i fett, noe som kan være spesielt frustrerende.

Etter 2 uker vil blodtrykket ditt ha begynt å bevege seg i riktig retning dersom du har vært plaget med høyt blodtrykk. Du kan forvente å ha gått ned 4,5 kg.

Etter 6 uker har blodverdiene dine forbedret seg betraktelig dersom dette har vært et problem - og du kan forvente å ha gått ned opp til 9 kg.

Stopper her jeg :) Han lover at mesteparten av vekttapet vil bestå av fett. Han viser til arbeidsoppgavene til lever og nyrer, som pga dårlig kosthold ikke får gjort det de skal, med vektøkning eller fraværende vektnedgang som resultat. Han gjør et stort nummer av hvor mye man må drikke, og hva man skal drikke, og hvorfor.

Vil virkelig anbefale å lese boken. Den er på engelsk, men her er mange gode poeng og jeg fikk i alle fall et helt nytt perspektiv på ting. Bl.a. nevnes det at forsking viser at å gå raskt ned i vekt viser seg å være mest gunstig i slankesammenheng. Blant annet fordi det er lett å gi opp når resultatene kommer sakte, og det må jeg bare si meg helt enig i. Jeg gir ofte opp før jeg har begynt.

Hva kan man spise da?
De første 17 dagene er en streng diett på svært begrensede produkter av magert protein, grønnsaker, noen syrnede melkeprodukter og litt frukt som ikke inneholder for mye sukker. Jeg kan vel nevne at det for det meste vil bestå av skinnfri kyllingfilet eller kalkunfilet, laks eller ørret, tunfisk i vann, egg (maks 2 eggplommer pr dag men eggehviter kan spises ubegrenset), agurk, paprika, salat, tomat, blomkål, brokkoli, løk og sopp. Frukten skal spises 2 ganger pr dag, men må spises før kl 14. Tillatt frukt er eple, appelsin, røde druer, fersken, pære og alle typre bær.

Når det gjelder fett skal ingenting stekes i fett, men du skal sørge for å ha 2 ss olje pr dag. Selv valgte jeg i går å marinere middagen i oljen, i stedet for å dryppe det på salat etc. 2 serveringer (115 g) med probiotiske (syrnede) melkeprodukter. Her kan man velge mellom mager cottage cheese, naturell yoghurt eller disse 0% yoghurtene som faktsik smaker ganske godt, og kulturmelk. Du kan smaktilsette dette med diasukker eller bruke av frukten du er tillatt å spise å blande i. Smoothie kan du også lage.

Hvor mye kan jeg spise?
I praksis skal du kan spise ubegrenset av disse proteinene og grønnsakene, men han foreslår en meny som f.eks vil bestå av 2 egg med frukt til frokost, salat til lunch, masse proteiner og middels med grønnsaker til middag, og 2 mellommål som består av frukt og probiotiske produkter. Totalt er dette ca 1200 kcal (da må man vel gå ned jo?) Du må passe på å drikke minst 8 glass a 240 ml med rent vann hver dag. Du bør også drikke 3 kopper grønn te og 1-2 kopper kaffe, men disse gjelder ikke på de 8 koppene vann du skal ha i deg.

Ja jeg er godt i gang, og mett og god fortsatt. Nevnte jeg at du også må mosjonere 17 minutter hver dag? Og med mosjonering menes ikke noe sprengtrening med masse puls og svetten renner. Her menes å gå seg en tur på 17 minutter. Ikke luff av gårde, gå. Det er alt han ber om.

Mitt resultat etter 24 timer
24 timer er gått... I natt hadde jeg mareritt om at jeg var på et foreldremøte og spiste kjeks og glemte hele kuren. Noe sjelven gikk jeg på vekta.... 1,0 kg ned!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar