onsdag 6. februar 2013

Dag 3


Spiste egentlig mindre i går enn det som er foreslått av dr. Mike. Hadde en avtale så det ble bare en eple før middag, var rimelig sulten så jeg kjøpte noen cherrytomater på tur hjem fra handletur. Spise ovnsbakt laks, ungene fikk taco, så jeg spiste de lovlige grønnsakene ved siden av, med litt tacosaus. Nå skal det sies at taco er min desiderte favorittmat, men til tross for dette så ble jeg ikke veldig fristet, og det var veldig godt med laks og grønnsaker og litt tacosaus til. Mmmmm... Spiste meg passe mett. Faktisk mett så lenge at jeg spiste bare litt mager cottage cheese på kvelden.

God mat må ha smak!

Nevnte jeg at du har lov å spise små mengder smakstilsettere?
Salsa, krydder, urter, salt og pepper, fettfrie oster (f.eks. parmasan), soja saus, lavkarbo pastasaus, lavkarbo ketchup (den med grønt lokk), rømme uten fett, kjøttkraft med lite fett og salt, vegetabilsk ojespray til matlagingen, fettfri salatdressing, eddik (alle typer ser det ut som), sennep, sukkerfri syltetøy og gele, samt diasukker og lavkalorisukker.

Så her er det ingen grunn til å ikke spise god mat! :)

Sult-o-meter

Som sagt er det ikke angitt mengder av de "gratise" proteinene og grønnsakene som tidligere nevn. Men det betyr ikke at man skal spise seg stappende mett. Dr. Mike angir et slags sult-o-meter som jeg vil vise dere. Der skal du skalere mellom 1 og 2 hvor sulten du er, og mellom 3 og 4 hvor mett du er.

1)
Jeg er litt sulten; magen føles like hul som lovnadene til en politiker. Spis nå for å forhindre at du havner på 2 i sultskalaen. Indikatorer på at du er på 1 på skalaen er rumlende mage, mild hodepine, skjelving og nedsatt konsentrasjon. Hvis du er usikker på om du faktisk er sulten, er du sannsynligvis ikke det. Du kan forveksle ekte sult med kjedsomhet, slapphet eller tørst.
2)
Jeg er så sulten at jeg kunne spise innholdet i en søppeldunk. Magen rumler så høyt at den skremte en hund som gikk forbi. Jeg må ha noe å spise, og det fort. Ikke la deg havne her. Du kommer til å kaste i deg en sukkerladdet kakebit eller annen raskt mat i forbifarten, eller en sukkerholdig kullsyredrikk.
3)
Jeg begynner å bli mett. Jeg stopper nå så jeg kan spare på matutgiftene. Du har havnet i en komfortsone der du ikke er så sulten men heller ikke helt mett. Bli beæret over at du kan levne et lite tomrom i magen. Forsøk å hold deg her til måltidene, aldri sulten, aldri stappmett.
4)
Jeg er så stappet at jeg må vagle bortover til sofaen og kollapse. Du har spist for mye, selv om maten er fra dietten. Unngå denne ekstremheten: Øv på å bli mer motstandsdyktig. Ikke føl deg forpliktet til å spise opp på tallerkenen, de ekstra bitene du ikke vil kaste, tilfører deg unødvendige kalorier.
 

Mine resultater etter 48 timer

Ble seriøst bekymret over om vi har en defekt badevekt. Har byttet batteri, og forsøkt å stå ulike plasser på vekta for å se om det blir annet resultat. Men resultatet er og blir.... 2,4 kg ned!!! Da er jeg i alle fall tilbake til der jeg var før jul. :)
 
Vil bare legge til: Jeg har aldri, aldri, aldri lyktes i å gå ned i vekt før (Bortsett fra under graviditetene da, pga stor svangerskapskvalme). Har forsøkt ulike halvhjertede forsøk men ikke gått ned i det hele tatt og gitt opp etter kort tid. Kanskje har jeg misforstått hva jeg skulle gjøre... Men dette er GØY!! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar