torsdag 7. februar 2013

Dag 4 på dietten


Jobber mye med å lese "the 17 day diet" og oversette den til norsk, noe som ikke alltid er like enkelt. Noen matvarer finner jeg ganske enkelt ikke noen norsk oversettelse på, men det får så være. Jeg holder meg til det jeg vet. Er kommet godt i gang med kapittelet om fase 2: Aktivere. Nye 17 dager på diett, men kan avsløre allerede nå at det da skal spises mye mer matvarer - ANNENHVER DAG. Det vil si at dietten fra fase 1 skal gjøres partallsdager og fase 2 på oddetallsdager. Dette skal forvirre kroppens og forbrenningen, for å unngå at kroppen venner seg til kosten, og det oppstår platåer (stagnering) i vektreduksjonen. Høres spennende ut. Krysser fingrene for at det funker!

Ingen frukt, ingen komfort

I går sløyfet jeg frukt igjen. Har noen små kroppslige reaksjoner på kroppen, føler meg litt småør, og trøtt. Tror kanskje at hvis jeg spiser frukt på formiddagen får jeg noe bedre blodsukker og det blir mer behagelig. Spiste i går lunch som bestod av ovnsbakt laks fra middagen dagen før, og litt isbergsalat, agurk og paprika. Fortsatt to egg til frokost med litt agurk og paprika, og en stor kopp kokt vann med presset sitron - som skal være bra for fordøyelsen. Hadde stekt kyllingstrimler marinert med litt olivenolje og allroundkrydder, sammen med kokt gulrøtter og brokkoli. Har litt sojasaus på, men er nå begynt å lure på om dette egentlig er "lov" i følge dietten, siden jeg er blitt klar over at det på listen står LIGHT soja saus. Har ikke funnet dette i noen butikk enda, får vel dra på Coop Obs å se om de har noe større utvalg.

Nevnte jeg at jeg ikke er sulten?

Takk gud for at vi kan drikke te og kaffe :) Nyyyyter... Drikker 2-3 kopper grønn te og 1-2 kopper kaffe hver dag jeg :)

Lunch

I dag har jeg laget en kyllingsalat av isbergsalat, litt paprika, agurk, cherrytomat, rødløk og kyllingrester fra i går. Dette var smart, lage litt ekstra middag så man kan ha til lunch neste dag. Skal jeg få tid til noe lunch, må jeg gjøre det på denne måten. Man har ikke alltid anledning å stå å lage en lunch i fra bunnen, spesielt ikke når man har en jobb å gå til.

Har jeg nevnt at ektemannen og faren min følger samme diett som meg? Deilig med støtte! :) De har også gått ned litt over 2 kg så langt. Hurra :)


Resultat så langt

Like spent som alltid når man skal på badevekta om morgenen: Vekten opp 100 g. Det var så skuffende og demotiverende som det bare kan bli. Begynte umiddelbart å tenke igjennom hva jeg hadde spist, angret på hvert måltid, straffer meg selv. Har ikke lyktes før, hvorfor skal jeg lykkes nå? Tenker at jeg skulle ha trenet mer, spist mindre. Men så inntar fornuften meg litt. Har jeg ikke litt for store forventinger nå? Det jeg kan forvente ut fra boken er en vektreduksjon på opptil 4,5 kg på 2 uker! Og det er jo veldig rask vektnedgang. At jeg raste ned 2,4 kg de to første døgnene, er jo selvfølgelig væskevekt, og jeg kan ikke forvente å fortsette med dette. 4,5 kg på 2 uker er litt over 300 g pr dag. Jeg er godt innenfor fortsatt. Her er det bare å ikke miste motet og bare stå på.

Motivasjon

Når jeg først er inne på teamet motivasjon, har jeg lest litt på dr. Phils råd om hvordan man skal holde på motivasjonen når man skal gå ned i vekt. Har lyst å dele dette med dere. Dere kan også lese dette selv på  http://www.drphil.com/articles/article/89

Ikke stol på at viljestyrke skal få deg i mål. Viljestyrke er drevet av følelser. Det var følelsene som fikk deg inn i et vektproblem i utangspunktet, men de kommer ikke til å hjelpe deg ut av det. Programmer deg heller på at du skal oppnå suksess, og hold deg til planen.

Tillat deg selv å tenke "jeg må ikke ha lyst til å gjøre dette hele tiden". Ved å anerkjenne dette klarer du å takle disse tankene bedre. Folk som må passe på hva de spiser hele tiden, har ikke nødvendigvis så lyst til det, men forstår at handlinger har konsekvenser. De har programmert seg selv til suksess.

Unngå faresoner: Du kan ikke være overvektig med mindre du har en livsstil som tillater det. Faresoner kan være steder, klokkeslett eller øyeblikk. Rydd kjøkkenet for fristelser og matvarer du ikke skal ha. Du kan ikke spise usunn mat hvis du ikke har det. Unngå fast-food restauranter og lignende steder som ikke er forenelige med dine mål. Endre rutinene dine. Hvis du f.eks pleier å få lyst på noe god mat på kveldene når du skal slappe av, finn en annen stressmestringsmåte som ikke involverer mat. Hvis du plutselig får lyst på noe, og du står og ser på noe godt, kjemp i mot og gå derifra. Gå ut, finn på noe annet, impulsen vil forsvinne. Bare motstå fristelsen fra gang til gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar